fredag 13 januari 2012

en helt vanlig fredag.

det är lite märkligt att jag nyss hittade en gammal kopia på en remiss till KK som min kirurg skickade dit den 16:e maj 2011 i samband med återbesöket efter bäckenreservoarsoperationen, för att jag skulle få veta att allt stod rätt till efter att de rotat i min mage.

vad som hände med den remissen? väldigt bra fråga. väldigt intressant. åtta månader senare har fortfarande ingenting hänt.

och idag önskar jag att det hade gjort det. planen var att jag skulle få en kontakt där, för att kunna få hjälp med framtida problem som kan ha orsakats av operationen. idag fick jag istället ringa vårdcentralen, som självklart backar så fort man talar om sin problematik, som vore det någonting jätteläskigt som ingen vet någonting om, och hänvisar till akuten. "vi har varken utrustning eller kunskap nog att bedömma dig här"
Att sjuksköterskan var världens mest tankelösa som, precis innan hon lade på luren, pratade om fem stora saker som jag kunde ha drabbats av och som kunde vara akuta problem gjorde mej inte lugn alls. Vi talar om graviditet, missfall, utomkvedshavandeskap, äggstockscysta eller -tumör, eller möjligtvis någon form av komplikation efter operationen. Jag tog ett djupt andetag och kände mej lättad över att det inte lät värre..
Nåja. Van vid sjukhus som jag är sätter jag mej inte på akuten om jag inte är halvt döende. Och det är jag ju inte, jag är väldigt mycket levande. Jag ringde experten på området, dvs mamma. Expert på mitt område och på hur sjukvården fungerar, alltså - hon bedömde situationen, sa att det inte var akut i nuläget och sa det som säkert åttiofem procent av sjukvårdspersonalen också skulle säga - "vi avvaktar"

Så var det med det. Jag ringde kirurgmottagningen för säkerhets skull, fick pratat med en sjuksköterska och som vanligt så ska kirurgen ringa upp. "men det är ju fredag så det är inte säkert att hon ringer förrän på måndag" well, i mina öron innebär det bara att detta inte är någonting akut.

Vilket i sin tur innebär att jag kan sitta och plugga på tentan hela dagen idag - fokusera och koncentrera mej.

Jomenvisst!

1 kommentar: